SAN MIGUEL DE RANDULFE, PARADELA

 O Cruceiro, enfeitado con bandeiras,
preside a festa do Patrón do pobo
e bendice ós paisáns e as sementeiras.
 Non é penedo amorfo, morto ou cego;
é o compañeiro fiel, sempre novo,
fillo do inxenio do solar galego!

Del libro SAUDADE NO BULLEIRO, (Ed. Celta-Lugo, 1970), de Manuel Rodríguez López.

La IGLESIA DE SAN MIGUEL, es un templo de origen románico (siglo XI o principios del XII), con reformas posteriores de época barroca. 



La nave presenta cubierta a dos aguas, mantiene el ábside de la fábrica primitiva rectangular, en el interior con bóveda de cañón y dividido por un arco fajón con semicolumnas ornamentadas. El Altar pétreo se levanta sobre una antigua y artística pila bautismal del s. XVI – XVII. En el ábside se conservan unas pinturas murales, posiblemente del siglo XVI.



Al exterior presenta varios canecillos.





La tradición cuenta que el templo antiguo era capilla de los Condes de Lemos. Pasó a ser parroquial tras el abandono de la iglesia de  Bricheiro (en documentos antiguos: Bercheiro) de la que existen vestigios. Se dice que perdió su condición de lugar sagrado por mor de un crimen cometido en su interior.



La imagen de sus campanas, me da pie a referirme a una vieja tradición recogida por Manuel Rodríguez López en HISTORIAS, XENTES E CONTOS DE PARADELA, referida a la CAMPAÍÑA DE NOSA SEÑORA.

Paradela está no Camiño Francés ó Sepulcro do Apóstol. coido que o nome venlle de que, nesta bisbarra, os romeiros tomaban un pequeno descanso no seu peregrinar antes de facer noite en Portomarín. Pois ben: por mor do ir e vir xacobeo, Paradela ten raiceiras relixiosas moi profundas e, aínda non hai moitos anos, as campás eran o medio de comunicación para convocar os feligreses ós rezos. É curiosa a virtude da campaíña de Nosa Señora que estaba no máis alto do campanario de San Miguel e tiña un so finísimo que se oía de moi lonxe. Cando unha muller era receosa para dar a luz, o campaneiro tanxía a campaíña e os labregos, aínda que andiveran traballando no agro, púñanse de xeonllos a pregar á Virxe para que a valera no parto. ¡Era un remedio santo! ¿Como veu dar a San Miguel? Contoume a miña aboa, a señora Concha de Randulfe, que nunha ocasión caeu na poza de Pías un boi e, cando saíu fóra sano e salvo apareceu coa campaíña pendurada nun corno cun letreiro que decía: "Campaíña de Nosa Señora". O crego levouna a San Miguel e colgouna no cimo da espadana de xeito que, para tanxela, o campaneiro precisaba dunha abaloira. Hai anos que fendeu e agora está na sacristía. É curioso: en Rusia hai outra que cando soa, as mulleres malparen. A Cándida de San Pedro ten un libro que o di. As outras dúas campás de San Miguel chámanse Santa Bárbara e Santa Lucía. O pobo comprendía o significado das súas badaladas: cando morría unha muller, a grande tanxía tres veces, seguida dun toque da pequena. Cando había Sacramentos, repenicaba por longo, primeiro a Santa Bárbara, e despois a Santa Lucía. Cando o abade saía con El Señor, daba unha repinicadela soamente. No tempo das mallas, para escorrentar o trono, as campás de San Miguel cantaban: "Tente nube, tente tu/que Deus manda máis que tu./ Garda o viño, garda o pan/de nubeiros de alquitrán..." Tamén tanxían a Anxelus, chamaban á Misa e anunciaban as festas. O campaneiro, cando remataban as mallas, pasaba polas casas da parroquia e quen dáballe ovos, quen fabas, quen chourizos e, os máis, medio ferrado de pan. Hoxe xa non hai campaneiro. Hai anos que tamén el emigrou e as campás esqueceron a súa fala.

El hermoso CRUCEIRO DE SAN MIGUEL está al lado de la iglesia románica. Víctor L. Villarabid lo describe como “uno de los más artísticos y famosos de las tierras lucenses” en su libro “Paradela y su concello”.


Alzado sobre una plataforma formada por cinco peldaños,...



 sobre la que se asienta una basa cuadrangular con una serpiente enredada en el borde de la parte superior.


El capitel de hojas y volutas se asienta sobre un esbelto fuste monolítico, del que destaca su original iconografía. Este se decora con motivos de la Pasión de Cristo. A. Losada Díaz e E. Seijas Vázquez recogen en su libro “Guía del Camino Francés en la provincia de Lugo”, que es uno de los más originales de Galicia por el hecho de tener modelado el fuste.






Las figuras de la cruz nos muestran a cristo crucificado...



... y la Dolorosa con puñal.


Fue objeto de una edición conmemorativa de sellos del Xacobeo ´99,
 junto con el crucero y el puente de Pamplona, la iglesia de Santiago en Sangüesa (Navarra) y Boadilla del camino (Palencia.


La parroquia está formada por los lugares de A Abelaira, Campo Redondo, A Carretería, Millarados, Pacios, Randulfe, Rodillón y San Pedro. Las fiestas patronales son el tercer domingo de septiembre en honra de la Virgen de Las Dolores, de enorme eco en toda la comarca y el 29 de septiembre en honra de San Miguel. Hay ferias los días quince de cada mes.




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